Sąd: Naprawa zabytkowego samochodu tylko oryginalnymi częściami

zabytkowy samochódW sporze o zapłatę odszkodowania za uszkodzenie zabytkowego samochodu, kwestie związane z procedurami przewidzianymi w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, nie są kluczowe. Istotne jest natomiast ustalenie tego, jaką kwotę powinien uzyskać poszkodowany, by móc przywrócić rzecz do stanu sprzed zdarzenia - orzekł Sąd Rejonowy w Oleśnie (Wyrok z dnia 30 czerwca 2021 r. I C 850/19). Sąd Rejonowy ustalił, że do zdarzenia doszło we wrześniu 2015 r. Wówczas z samochodu F. odpadła tylko wycieraczka. Uderzyła ona samochód powoda. Doszło do uszkodzenia kraty wlotu powietrza i szyby czołowej. Samochód powoda pochodzi z 1987 r. Jest on uznany za pojazd zabytkowy. Powód uzyskał wycenę naprawy samochodu na łączną kwotę 7.576,65 zł. Robocizna została wyceniona na kwotę 904,05 zł brutto. Ubezpieczyciel wypłacił powodowi 792,29 zł na podstawie przygotowanej kalkulacji. W toku postępowania sądowego sąd korzystał z opinii biegłego sądowego do spraw ruchu drogowego i techniki samochodowej. Biegły ustalił w szczególności, że koszt naprawy samochodu powinien wynieść 6.503,29 zł brutto. Biegły podkreślił, że wysokość faktycznych kosztów naprawy może być wyższa, gdyby podczas demontażu i zmiany części pojazdu doszło do dodatkowych uszkodzeń. Z opinii wynikało, że skoro samochód przed kolizją posiadał części oryginalne, to takie też części powinny być używane przy jego naprawie. Nie może dojść do pogorszenia stanu zabytku. Sąd podkreślił, że pojazd powoda to zabytek, więc przy naprawie należy wykorzystać części oryginalne. Dzięki temu nie dojdzie do pogorszenia stanu zabytku. Biegły zaś ustalił, iż przed zdarzeniem pojazd posiadał wszystkie części oryginalne. Sąd uznał powództwo w części odpowiadającej kosztom naprawy samochodu ponad wypłacone wcześniej odszkodowanie przez ubezpieczyciela.

 

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej